Monday, June 06, 2005

Who are you? Quien eres?


A group of students a long time ago asked me on my first day as a teacher, “Who are you?” I already knew that I should show my peacock feathers to have them in the palm of my hand, but no, I decided instead to answer, “I am a human being".

They did not understand my answer and again they returned to ask to me but they still did not understand. Throughout my life many people have continued to ask me the same question and each time I can anticipate their perplexity at my answer.

If it would not stop them from following the thread of my answer, I could add that I am a human being who tries every day to extend its own nature, its fears, its preconceived ideas, its beliefs, its education. I have had to go little by little getting rid of all the old things I have learned in the past which are in opposition to the new things I am learning. This frees me step by step to find what is "me" in its unique dimension with no expectations, just flowing in the natural course of things. To reach this objective I must threaten my existing ideas with new ideas, because my yearning for transcendence is more powerful than my need for convention, acceptance or security. If anyone needs further explanation, go and ask Carl Jung!

-*-

Hace muchísimo tiempo en mi primer día de clases un grupo de estudiantes me pregunto: Quien eres?... yo ya sabia que debía de desplegar mis plumas de faisán para tenerlos en mi puño, pero no, decidí jugármela y mi respuesta fue: "un ser humano". La respuesta no fue entendida y de nuevo me volvieron a preguntar dos veces mas. A lo largo de mi vida muchos continúan preguntándome lo misma pregunta y yo puedo anticipar su perplejidad con mi respuesta.

Si no les costara seguir el hilo de mi respuesta podría añadir que soy un ser humano que lucha cada día por transcender su propia naturaleza, sus miedos, sus ideas preconcebidas, sus creencias, la educación... si he tenido que ir de a poco despojándome de todo lo aprendido y aprendiendo nuevas cosas, liberándome paso a paso en función de encontrar lo que puede ser "mi" en su única dimensión sin esperar nada, y si para alcanzar este objetivo debo amenazar mis propias ideas con nuevas ideas, adelante que mi anhelo de transcendencia puede mas que la convención, aceptación o seguridad.

No comments: